مروری بر خاطرات گذشته باشگاه صنعت مس کرمان

تیم فوتبال صنعت مس کرمان در لیگ برتر 86_1387

نتایج تیم فوتبال صنعت مس کرمان در نیم فصل اول رقابت‌های لیگ برتر کشور در فصل 86-87 را پیگیری کردیم و در این شماره نتایج این تیم در نیم فصل دوم را پیگیری می‌کنیم.

استادیوم باشگاه فرهنگی ورزشی صنعت مس کرمان
استادیوم باشگاه فرهنگی ورزشی صنعت مس کرمان

بد نیست خاطرات شیرین تیم فوتبال صنعت مس کرمان در دور رفت لیگ برتر فصل 86-87 (دور رفت) که نتایج ذیل را گرفت را بار دیگر مرور کنیم .

در آن دوران مسئولیت سایت باشگاه صنعت مس کرمان با نام messport.com بعهده آقای فرامرز صفائی بود ( از 1384 تا 1389) که با همکاری 4 همکار خانم دیگر ، وب سایت در دو دفتر شهر مس سرچشمه و کرمان بروز رسانی می شد . 

سیاست مسئول وقت سایت باشگاه صنعت مس کرمان بر این بود که هر روز خبر اختصاصی تولید شود که روزانه از 3 تا 7 خبر اختصاصی در سایت بارگذاری می شد بطوریکه برخی از خبرگزاری های رسمی کشور از جمله ایرنا ، برنا ، ایسنا و .. اخبار را از سایت باشگاه صنعت مس دریافت و برداشت می کردند .

جالب است بدانید گزارش بازی ها بصورت همزمان و آنی بصورت متن در چت لاین سایت درج میشد بطوریکه اگر کسی دسترسی به رسانه های دیداری و شنیداری نداشت ، بطور همزمان با گزارش بازی را در سایت می دید .

برای اینکار یکی از داوران باشگاه صنعت مس سرچشمه و همکار سایت ، گزارش بازی را برای تایپیست سایت می گفت و او در چت لاین سایت درج میکرد . گفتنی است سایت همانند یاهو مسینجر دارای پنجره چت آنلاین بود که هر کسی میتوانست نظر خود را بنویسد و همان لحضه خوانندگان مشاهده کنند .

استادیوم باشگاه فرهنگی ورزشی صنعت مس کرمان
استادیوم باشگاه فرهنگی ورزشی صنعت مس کرمان

یکی از وظایف همکاران سایت پاک کردن برخی فحاشی ها بود که گاه تا نیمه های شب وب سایت کنترل میشد . بد نیست در اینجا از دکتر ایرانمنش که با تاسیس سایت موافت کردند و مدیران بعدی باشگاه از جمله حمید نیک نفس یاد و قدردانی شود .

نتایج تیم فوتبال صنعت مس کرمان در لیگ برتر 86_1387

تیم فوتبال صنعت مس کرمان اولین فصل لیگ برتری خود را با سلامت پشت سر گذاشته بود. فرهاد کاظمی نتایج مقبولی را در آخرین بازی های مس در فصل قبل کسب کرده بود تا شرایط کاری خود را برای فصل آینده مهیا کند. به هر حال نام فرهاد کاظمی به واسطه قهرمانی های سابق خود در لیگ برتر و جام حذفی آنقدر بزرگ بود که باشگاه صنعت مس کرمان دست او را برای فصل نقل و انتقلات کاملا باز بگذارد. در این سو کاظمی تصمیم به ریسک گرفته بود. او در ابتدا عذر نزدیک به هشتاد درصد از تیم فصل قبل مس را خواست و به جای آنها نفراتی را وارد تیم کرد که تا قبل از این در فوتبال ایران کمتر نامی از آن ها بود. همین مسئله کافی بود تا نگرانی هواداران صنعت مس کرمان به اوج برسد. اما فرهاد کاظمی با اطمینان از خلق شگفتی با تیم تازه بسته شده صنعت مس کرمان را داد. او البته سابقه انجام چنین کاری را نیز در تیم های بهمن و سپاهان داشت و همین کافی بود تا همه را برای رخ دادن شگفتی جدیدی اینبار در مس کرمان متقاعد کند.

مجموعه مسی ها برای سال 86 بدین شکل رقم خورده بود: سید مهدی رحمتی، فرزاد حسین خانی، مرتضی ابراهیمی، حمید رجبی، رسول میرطرقی، جلال امیدیان، میثم حاجیان، مورالس، علی مولایی، زالدرون، علی ممبینی، محسن رسولی، سکوفوفانا، رسول نویدکیا، روح الله رضایی، آرمان شهداد نژاد، علی رضایی، مهدی کیانی، نعمت بخشی زاده، رضا غنی زاده، سینا نجفیان، یاشا خلیلی، مجید خدابنده لو که در ادامه فصل اوچه و شاهین خیری نیز به این جمع اضافه شدند.

کادر فنی صنعت مس کرمان در ابتدای فصل متشکل از فرهاد کاظمی، بیژن طاهری، مهدی محمدی، احمد نخعی، رضا سلطانی و محمد گل محمدی بود. و مس با این شکل وارد کارزار لیگ برتر هفتم شد.
داستان بازی های صنعت مس کرمان در آن فصل و تا پایان سال 86 دو داستان کاملا متفاوت بود که شرح آن این گونه است:

صنعت مس کرمان 2-0 پاس همدان

در حالی که صنعت مس کرمان در اردوی آماده سازی بین فصل بود، تیم صنعت مس کرمان یکی از خبرساز ترین تیم های بین دو نیم فصل بود. هر روز خبرهای جدیدی از نام مربی این باشگاه به گوش می رسید تا جایی که بوژان ویرا مربی قهرمان آسیا نیز برای هدایت صنعت مس کرمان به تهران آمد، در نهایت امیر قلعه نویی که پس از شکستش در جام ملت های آسیا به همراه تیم ملی ایران، هدایت هیچ تیمی را نپذیرفته بود به کرمان آمد. قلعه نویی برای اثبات خود و جبران آن شکست انگیزه بسیار بالایی داشت و باشگاه مس این فرصت را در اختیار او قرار می داد. بعد از شش بازی سرانجام جشن به کوچه کرمانی ها آمد و صنعت مس کرمان با دو گل زالدرون موفق شد از پس سبزپوشان همدانی برآید تا پا قدم قلعه نویی برای مس بسیار خوب باشد.

ذوب آهن 0-0 صنعت مس کرمان 

کسب یک تساوی خارج از خانه آن هم در فولادشهر می توانست برای کرمانی ها یک نتیجه ایده آل قلمداد شود. به خصوص آنکه مربی جدید صنعت مس کرمان قول داده بود عادت به باخت را از سر بازیکنان صنعت مس کرمان بی اندازد. این یک امتیاز صنعت مس کرمان را از رده های پایین جدول جدا کرد و حرکت رو به رشد این تیم را به میانه های جدول استارت زد.

صنعت مس کرمان 1-0 استقلال تهران

حساس ترین بازی هفته در کرمان رقم می خورد. جاییکه امیر قلعه نویی رودرروی شاگردان سابقش که عمدتا مشکلاتی با یکدیگر نیز داشتند قرار می گرفت. همچنین تقابل قلعه نویی و حجازی نیز از آن دسته اتفاقاتی بود که رسانه های کشور نمی توانستند به راحتی از کنار آن گذر کنند. استقلال نیز با فیروز کریمی روند خوبی را آغاز کرده بود اما آن ها هرگز فکر نمی کردند مرتضی ابراهیمی بازیکن سابق خودشان خیلی زود در کرمان دروازه آن ها را فرو بریزد تا پس از آن صنعت مس کرمان با یک بازی منطقی و هدفمند دست های آبی های تهرانی را به نشانه تسلیم بالا ببرد. این پیروزی بزرگ صنعت مس کرمان را در کانون توجهات قرار داد و روند شگفتی سازی صنعت مس کرمان در نیم فصل دوم را امتداد بخشید تا برای کرمانی ها نیز صنعت مس کرمان قلعه نویی طعم دیگری داشته باشد.

استقلال اهواز 2-2 صنعت مس کرمان

بازهم صنعت مس کرمان در اهواز بود تا خاطرات تلخ برای اهوازی‌ها تکرار شود. آن ها که هنوز در برابر کرمانی‌ها ناکام بودند زمانی تیمشان خیلی زود به گل رسید گمان کردند که به راحتی در این بازی به هرآنچه می خواهند خواهند رسید اما شوت سنگین خدا بنده‌لو و گل هوشمندانه اوچه بازیکنی که در نیم فصل دوم به صنعت مس کرمان اضافه شده بود، آن ها را در معرض شکستی دیگر قرار داده بود که یک پنالتی، اهوازی‌ها را به تساوی در این بازی راضی کرد.

صنعت مس کرمان 1-0 ملوان 

کسب نتیجه خوب برای صنعت مس کرمان تبدیل به عادت شده بود. تغییرات تاکتیکی قلعه نویی کاملا تیم کرمان را متحول کرده بود. در روزهایی که ملوان اصلا شرایط خوبی نداشت در کرمان میهمان مسی ها بود تا شکار قوی سپید برای میزبان راحت ترین کار ممکن باشد. تک گل زالدرون کافی بود تا سه امتیاز پله کانی باشد برای ادامه جهش فوق العاده صنعت مس کرمان در جدول.

صنعت مس کرمان 0-1 صنعت نفت

دومین بازی پیاپی کرمانی ها در خانه می توانست حکم یک پیروزی دیگر را برای کرمانی ها داشته باشد. در روزهایی که طبیعت به بهار خود نزدیک می شد، صنعت مس کرمان هم بهاری بازی می کرد. توپ و میدان کاملا در اختیار مس بود که نفتی ها با یک ضدحمله بدترین اتفاق را برای صنعت مس کرمان رقم زدند و دروازه این تیم را باز کردند. در مقابل آن تک حمله مس به اندازه انگشتان دو دست حمله کرد و موقعیت ایجاد کرد اما ظاهرا صنعت مس کرمان محکوم به شکست در این بازی بود! مس پس از مدت ها طعم باخت را این بار با قلعه نویی چشید.

صنعت مس کرمان 3-0 شیرین فراز

و آخرین بازی مس در سال 86 با یک عیدی بسیار شیرین برای کرمانی ها همراه شد. در حالی که کرمانی ها خود را آماده مراسم عید نوروز می کردند، بازیکنان صنعت مس کرمان برای جبران شکست هفته قبل، در کرمانشاه سنگ تمام گذاشتند و میزبان خود را با سنگین ترین نتیجه ممکن از پیش رو برداشتند تا دیگر کسی به باخت برابر نفت فکر نکند. کرمانشاهی ها که قصد نداشتند در این بازی به واسطه مشکلات باشگاه خود بازی کنند، در واقع همان نتیجه ای را گرفتند که اگر به زمین نمی آمدند حاصل می شد! سه گل صنعت مس کرمان را در این بازی اوچه، امیدیان و کامیابی به ثمر رساندند.

صنعت مس کرمان 2-1 سایپا

اولین بازی مس در سال نو یکی از پرحاشیه‌ترین بازی‌های هفته بود. دلیل آن هم به تقابل مربیان قبلی و جدید تیم ملی برمی گشت. جایی که علی دایی رو در روی امیر قلعه‌نویی ایستاده بود. حرف‌های تند علی دایی در شماره نوروزی یکی از مجله‌ها نیز سبب شده بود توجهات بیشتری به این بازی جلب شود. اما در جریان بازی بازهم این قلعه نویی بود که با مس کرمان موفق شد برابر یکی دیگ از منقدینش به پیروزی برسد و مس هرچند گل اول بازی را هم در ورزشگاه باهنر دریافت کند اما با گل های امیدیان و زالدرون به پیروزی رسید تا اولین سه امتیاز سال جدید را کسب کرده باشد.

برق شیراز 2-1 صنعت مس کرمان

پیروزی بر سایپا سبب شد مس صعود چند پله ای در جدول داشته باشد. کسب امتیاز در شیراز و برابر برق می توانست مس را به جمع پنج تیم بالای جدول برساند اما شاگردان یاوری یک باردیگر مس را ناکام گذاشتند. برق شیراز که در بازی رفت در کرمان هم شکست تلخی را به مس تحمیل کرده بود در بازی برگشت هم با نتیجه 2 بر 1 پیروزی خود را تکرار کرد تا تنها تیمی باشد که در هر دو بازی رفت و برگشت لیگ هفتم مس را شکست داده باشد. تک گل مس را در این بازی زالدرون به ثمر رساند.

صنعت مس کرمان 0-1 صباباطری

بازی مس و صبا از آن دسته بازی هایی است که همیشه با حاشیه تمام می شود. بعد از اتفاقات بازی رفت که منجر به محرومیت مولایی شد، در بازی برگشت قضاوت ضعیف داوران و نادیده گرفتن چند صحنه به سود مس سبب شد که صدای همه در کرمان در بیاید تا بازهم بازی دو تیم در جوی غیر طبیعی به اتمام برسد. مس برای اولین بار با هدایت قلعه نویی در دو بازی پی در پی شکست را پذیرفت تا با آن رکورد رویایی خود در نیم فصل دوم فاصله بگیرد.

سپاهان 1-1 صنعت مس کرمان

سپاهان در این هفته ها رقابت وحشتناکی را با پرسپولیس در صدر جدول دنبال می کرد و برای همین بود که به سه امتیاز بازی خانگی برابر مس به شدت نیازمند باشد. در طرف مقابل کرمانی ها اصلا دوست نداشتند که با سه شکست متوالی مجددا وارد بحران شوند و برای همین بود که برابر حریف اصفهانی یک بازی هجومی را به نمایش گذاشتند تا اصفهانی ها حسابی غافل گیر شوند. مس در این بازی موقعیت های گل عدیده ای را خراب کرد تا در نهایت سپاهان با یک گل جلو بی افتد. اما گل مجید خدابنده لو تمام شرایط بازی برگشت دو تیم را همانند بازی رفت دو تیم کرد.

صنعت مس کرمان 0-0 پرسپولیس

دومین بازی برابر مدعی قهرمانی لیگ. مس بازهم برتر از حریف صدر جدولی خود بازی کرد و می توانست با استفاده از موقعیت های خود دست پرسپولیس را از قهرمانی کوتاه کند اما در نهایت بازی دو تیم به تساوی انجامید تا افشین قطبی مربی سرخ ها این تک امتیاز را با خوشحالی تقدیم مدیر باشگاه پرسپولیس که در بیمارستان بستری بود کند. برتری محسوس مس در این بازی سبب شد که تماشاگران کرمانی بازیکنان تیم خود را به شدت تشویق کنند.

پگاه 0- 0 صنعت مس کرمان

پگاه در نیم فصل دوم به همراه نادر دست نشان اوج فوق العاده ای را در بازی های دور برگشت گرفته بود. مس در رشت موفق شد این تیم را متوقف کند تا بازهم دست نشان در کسب پیروزی بر تیم سابق خود ناکام بماند. بعد از این تساوی بود که کم کم نگرانی ها به خاطر قهر تیم مس با پیروزی شروع شد. ضمن اینکه به غیر از شیرین فراز باقی تیم های پایین جدول هم برای بقا در بازی های لیگ برتر رقابت نزدیکی را شروع کرده بودند.

صنعت مس کرمان 1-1 ابومسلم 

مس بازهم نبرد. در روزی که مس با گل زود هنگام مرتضی ابراهیمی نوید پیروزی را در کرمان داد اما گل دقایق آخر ابومسلمی‌ها بازهم مسی‌ها را برای رسیدن به سه امتیاز ناکام گذاشت. هرچند قلعه‌نویی در پایان بازی همچنان به داوری اعتراض داشت اما با این تساوی دیگر مس نتوانست رتبه تک رقمی خود را در جدول قطعی کند.

پیکان 1-1 صنعت مس کرمان

مس برابر گربه سیاه خود در در لیگ برتر مجددا طعم آشنای مساوی را به کرمانی‌ها هدیه کرد. هرچند در کرمان همه از تساوی‌های ملال‌آور خسته شده بودند، اما این نتیجه حضور مس را برای لیگ برتر فصل بعد قطعی کرد تا کسی از این تساوی زیاد دلگیر نباشد. کیانی تک گل مس را در این بازی به ثمر رساند تا دو هفته پایانی برای کرمانی با آرامش به پایان برسد.

صنعت مس کرمان 2-1 راه آهن

و سرانجام پیروزی در ایستگاه راه آهن بود. در حالی که تمام حواس لیگ معطوف رقابت نفس‌گیر پرسپولیس و سپاهان برای قهرمانی در لیگ برتر بود، مس بعد از هشت بازی سرانجام برابر راه‌آهن به پیروزی رسید. کیانی و کامیابی دو گل مس را در این بازی به ثمر رساندند تا آخرین بازی خانگی مس در لیگ هفتم با شادی به اتمام برسد.

مقاومت سپاسی 1-3 صنعت مس کرمان

آخرین بازی مس در لیگ هفتم پایان خوشی بود بر داستان پرفراز و نشیب این تیم بود. مس در روزی که بازیکنان خارجی خود را حسابی روی فرم می دید با دو گل اوچه و تک گل ادینهو به پیروزی رسید تا خداحافظی مس و قلعه نویی هم با خاطره خوب انجام بگیرد.

بخش نتایج مسابقات برگرفته از: سایت باشگاه صنعت مس کرمان

دیدگاهتان را بنویسید