خاطره یکی از عصرهای پایان ماه که از سر کار بر می گشتید و قبل از آنکه به خانه بروید ، در صفی طولانی که از جلوی صندوق قرض الحسنه شهر مس سرچشمه شروع میشد و تا نزدیک ساختمانهای ss روبروی یاسمن ادامه پیدا میکرد تا حقوق خود را در پاکتی سفید دریافت کنید، را به یاد دارید؟  زمانیکه خوشحال به خانه بر می گشتید تا پول خوردهای داخل پاکت که بسیار ارزشمند بود را برای مخارج روزانه و اسکناسها را برای پس انداز در گوشه ای پنهان کنید را اگر شما فراموش کرده اید ، هستند کسانی مثل من که در کودکی این لحظه شیرین را به یاد دارم. البته بصورت موقت تا کارمند شدن پدر !!! شاید خواندن تاریخچه تاسیس صندوق قرض الحسنه مجتمع مس سرچشمه خارج از لطف نباشد .

تاریخچه تاسیس صندوق قرض الحسنه مجتمع مس سرچشمه . 

فکر و اندیشه تاسیس صندوق قرض الحسنه شهر مس سرچشمه از آنجا آغاز شد که مدیریت وقت مجتمع مس سرچشمه با همکاری انجمن اسلامی کارکنان مجتمع مس سرچشمه بدنبال راهی جهت رفع مسائل و مشکلات آنروز کارکنان در این بخش بودند عمده مواردی که قابل ذکر است به شرح ذیل یادآور میگردد که موجبی برای احیاء سنت قرض الحسنه بعد از پیروزی انقلاب در این صنعت مهم کشور شد .

صندوق قرض الحسنه مجتمع مس سرچشمه
صندوق قرض الحسنه مجتمع مس سرچشمه

۱- قبل از پیروزی انقلاب اسلامی عرف بر این بود که حساب جاری در بانکها تنها برای کارمندان جهت واریز حقوق ماهیانه افتتاح می شد بدین ترتیب اکثریت جامعه کارکنان که کارگران بودند از این نعمت بی بهره بودند و لذا پرداخت حقوق از طرف شرکت مس بوسیله اداره حقوق و دستمزد به کارگران یکجا بصورت نقدی در پاکتها گذاشته می شد و تحویل کارگران میگردید و این رویه بعد از پیروزی انقلاب نیز ادامه داشت.

الف : گم شدن موردی بعضی پاکتها و مشکلات و اعتراض هایی که در پی داشت .

ب : پول خرده حقوق و …. یا مسائلی که از این دست مطرح بود .

ج : دریافت یکجا و خرج کردن مقطعی و ….. عملاً اقتصاد زندگی کارگران را از اعتدال خارج نموده بود و از اواسط برج به بعد درخواست مساعده زیاد میشد و می طلبید همانند کارمندان ، کارگران هم به تناسب نیازشان در طول ماه از حقوق خود برداشت نمایند که آنهم مشکل افتتاح حساب در بانکها بوده است .

۲- پس از ارائه لیست حقوق به بانکها همراه با چک مربوطه چند روز طول می کشید تا بانکهای مجتمع مس سرچشمه حقوق کارمندان را در حسابهای آنها واریز نمایند و پرداخت صورت گیرد و بهانه های مختلف دیگر که در عمل سیاست شرکت در پرداختهای به موقع تابع بانک های سرچشمه قرار گرفته بود .

مجمع عمومی در  ۱۳۶۰/۱۱/۲۸ نسبت به تأسیس صندوق قرض الحسنه کارکنان اتخاذ تصمیم نمود و هیئت مدیره شرکت ملی صنایع مس ایران در  ۱۳۶۱/۰۷/۲۴ به انجمن اسلامی کارکنان مأموریت تاسیس صندوق قرض الحسنه را داد.

۳- از نیمه دوم بهمن ۱۳۶۰ و اوایل راه اندازی سنگ شکن اولیه، کارخانه آهک ، تغلیظ و نهایتاً کارخانه ذوب با توجه به شرایط خاص شرکت ملی صنایع مس ایران و با عنایت به مشکلات موجود و وضعیت پرسنل بویژه در سال ۱۳۶۱ بخش قابل توجهی از خط تولید راه اندازی شده بود که علی رغم شرایط دفاع و جنگ تحمیلی و قناعت افراد و کم توقعی آنها ، معذالک بلحاظ حوادث و بیماری و گرفتاری افرادیکه از کارکنان نیاز به کمک مالی و امداد داشتند ، مأخذی هم برای اینگونه وامها وجود نداشت. بعلت پایان یافتن بودجه عمرانی شرکت که اداره آن از بودجه جاری خود صورت میگرفت و بعلت عدم فروش محصولات در ابتدای راه اندازی و شرایط تحریم و جنگ تحمیلی وضعیت مالی شرکت شکل خاص و استثنائی در آن مقطع داشت .

۴- موضوع تأسیس صندوق قرض الحسنه با اوضاع و احوال آنزمان بویژه فضای انقلابی و ارزشی حاکم بر جامعه کارگری حالت جدی به خود گرفت که علاوه بر حل مسائل بالا بعنوان بازوی مدیریتی شرکت ملی صنایع مس ایران در مقاطع خاص عمل کند هم زمینه ای شود برای رهایی از وابستگی به بانکها در پرداخت حقوق کارگران و کارمندان و هم با اعطای وام نقش اساسی دراز مدت خود را ایفا نماید نهایتاً موضوع در مجمع عمومی صاحبان سهام شرکت ملی صنایع مس ایران که شرکتی دولتی در آنروز و اعضاء مجمع آن در آن مقطع زمانی مرکب از ۱- وزیر معاون و فلزات (آقای مهندس موسویانی) ۲- وزیر اقتصاد و دارایی (آقای نمازی) ، ۳- رئیس کل بانک مرکزی (آقای نوربخش) ۴- وزیر کار و امور اجتماعی (آقای سرحدی زاده) ۵- رئیس سازمان برنامه و بودجه (آقای بانکی ) مطرح گردید و پس از شور و تبادل نظر وبررسی های میدانی سرانجام مجمع عمومی در جلسه مورخ ۱۳۶۰/۱۱/۲۸ نسبت به تأسیس صندوق قرض الحسنه کارکنان اتخاذ تصمیم نمود و متعاقب آن هیئت مدیره شرکت ملی صنایع مس ایران در تاریخ ۱۳۶۱/۰۷/۲۴ بمنظور اجرائی شدن تصمیم مجمع عمومی به انجمن اسلامی کارکنان مأموریت و اختیار داد بعنوان موسس صندوق قرض الحسنه تمهیدات لازم را بیاندیشد و اقدامات قانونی تأسیس صندوق مذکور را پی بگیرد و انجام دهد . بر این اساس اعضای شورای مرکزی انجمن اسلامی مجتمع مس سرچشمه بعنوان موسس در تنظیم و تدوین اساسنامه و با تأیید و معرفی حضرت آیت ا… جعفری امام جمعه کرمان ، و حضرت آیت ا… مرحوم هاشمیان امام جمعه رفسنجان و اخذ تأیید و مجوزهای لازم از مراجع ذیربط بویژه نماینده محترم حضرت امام (ره) آقای موحدی کرمانی در شهربانی کل کشور و باصدور پروانه فعالیت طی شماره ۲۹۸۴ مورخ ۱۳۶۲/۰۵/۰۵ در ثبت اسناد و املاک شهرستان رفسنجان به شماره ۵ ثبت موسسات غیر تجاری آگهی تأسیس آن ثبت گردیدو از آن تاریخ تا امروز که ۳۳ سال میگذرد این صندوق با عنایت حق توفیق داشته و دارد با رعایت موازین شرعی و قانونی در خدمت کارگران ، کارمندان و بازنشستگان این مجتمع عظیم صنعتی و معدنی انجام وظیفه نماید . امیدواریم با الطاف خداوندی همچنان این موسسه در جهت رضای او و خدمت به مردم بویژه کارکنان عزیز فعالیت داشته باشد.

 

صندوق قرض الحسنه مجتمع مس سرچشمه
صندوق قرض الحسنه مجتمع مس سرچشمه
صندوق قرض الحسنه مجتمع مس سرچشمه
صندوق قرض الحسنه مجتمع مس سرچشمه

 

ساعت کار صندوق قرض الحسنه مس :  ۷:۳۰ صبح تا ۱۳:۳۰ بعد از ظهر

 

باجه شهر مس سرچشمه صندوق قرض الحسنه مجتمع مس سرچشمه
باجه شهر مس سرچشمه صندوق قرض الحسنه مجتمع مس سرچشمه

باجه شهر کرمان:
آدرس : کرمان ، بلوار جهاد ، نرسیده به چهارراه اقبال، بین کوچه ۹ و ۱۱

تلفن: ۳۲۲۳۲۴۹۰-۰۳۴

فکس: ۳۲۲۶۱۰۴۹-۰۳۴

 

باجه شهر مس سرچشمه صندوق قرض الحسنه مجتمع مس سرچشمه
باجه شهر مس سرچشمه صندوق قرض الحسنه مجتمع مس سرچشمه

باجه شهر رفسنجان:

آدرس : رفسنجان، خیابان امام، نرسیده به میدان ابراهیم

تلفن: ۳۴۲۶۸۰۱۳-۰۳۴

فکس: ۳۴۲۶۸۰۱۴-۰۳۴

باجه شهر مس سرچشمه صندوق قرض الحسنه مجتمع مس سرچشمه
باجه شهر مس سرچشمه صندوق قرض الحسنه مجتمع مس سرچشمه

باجه شهر مس سرچشمه :

آدرس: شهرک مس سرچشمه، ساختمان روابط عمومی

تلفن: ۳۴۳۰۵۴۱۱-۰۳۴

فکس: ۳۴۳۱۲۷۲۶-۰۳۴

باجه مجتمع مس سرچشمه :

تلفن: ۳۴۳۰۴۸۲۹-۰۳۴ فکس: ۳۴۳۰۴۸۳۰-۰۳۴

آدرس سایت:  www.qmes.ir

منبع : سایت صندوق قرض الحسنه مجتمع مس سرچشمه

دیدگاهتان را بنویسید