روزی که رهبر آمد

در گفتگو با معاون توسعه مس منطقه کرمان و نماینده تبلیغات اسلامی مجتمع مس سرچشمه.

بازخوانی خاطرات سفر رهبر انقلاب به مس سرچمشه 

سال‌ها از تاریخ فعالیت مس منطقه کرمان و مجتمع مس سرچشمه می‌گذرد و در طول این سال‌ها مجتمع، دستخوش تغییرات بسیاری بوده است. تغییراتی که نویدبخش خودکفایی بوده و پای تکنولوژی‌های جدید را به این صنعت بومی کشورمان باز کرده است. اما شاید بتوان گفت مهم‌ترین نقطه عطف تاریخ مجتمع مس کرمان بازدید رهبر انقلاب از این مجتمع بود. حالا از آن بازدید سال‌ها می‌گذرد و به مناسبت 18 اردیبهشت سالروز این بازدید تصمیم گرفتیم دفتر خاطرات مسئولانی را که در آن سفر دوشادوش رهبری بودند را ورق بزنیم.

حجت الاسلام عبدالرضا کرمی‌نژاد ، نماینده تبلیغات اسلامی مجتمع مس سرچشمه

اوایل سال 84 بود که زمزمه سفر مقام معظم رهبری به شهر کرمان شور و حال عجیبی را در میان مردم این شهر و به ویژه اهالی مجتمع مس سرچشمه راه انداخت. «عبدالرضا کرمی‌نژاد» هم یکی از افرادی بود که سال‌های دهه 80 به عنوان مشاور فرهنگی و مسئول تبلیغات اسلامی مجتمع مس مشغول به کار بود. او سفر رهبری را نقطه عطف تاریخ مس می‌داند و می‌گوید: «وقتی شنیدیم که بازدید از شهرک صنعتی مس یکی از برنامه‌های سفر است دلشوره عجیبی گرفتم. مسئولان لطف کردند و من را مسئول ستاد هماهنگی برنامه‌ها کردند. این تصمیم آن‌ها وظیفه سنگینی را بر عهده من می‌گذاشت. چون در طول سال‌هایی که از پیروزی انقلاب اسلامی می‌گذشت این اولین بار بود که رهبر انقلاب قرار بود از شهر مس بازدید کند و مسئولان باید هر آنچه که در طول این سال‌ها به دست آورده بودند را به منصه ظهور می‌رساندند و همه چیز باید خوب پیش می‌رفت.»

حجت الاسلام عبدالرضا کرمی نژاد
حجت الاسلام عبدالرضا کرمی نژاد

یکی از مهم‌ترین بخش‌های سفر رهبری به کرمان بازدید ایشان از مجتمع مس سرچشمه به عنوان نماد خودکفایی ایران بود، چراکه با خروج آمریکایی ها از این صنعت خیلی ها تصور می کردند امکان خودکفایی در صنعت مس برای ایرانی ها وجود ندارد. اما کمی بعد غلط بودن این تصور معلوم شد. آنطور که حجت الاسلام کرمی‌نژاد می‌گوید برنامه‌ها و بازدید‌ها در 3 بخش هماهنگ شده بود: «رهبری بعد از ورود به شهرک ابتدا از کل مجتمع و خط تولید بازدید کردند، ایشان داخل معدن هم رفتند و از کار کارگران در معدن هم بازدید کردند، برنامه بعدی سخنرانی در جمع کارکنان مجتمع بود که این سخنرانی برای همه کارکنان نویدبخش بود و انگیزه آن‌ها را برای کارسخت در این صنعت بیشتر و بیشتر می‌کرد. در این میان بسیاری از شرکت‌های تولیدی شهرک دست به کار شدند و نمایشگاه‌های متعددی را برای ارائه تولیدات داخلی برگزار کردند. در آن سال همه دست اندرکاران مس کرمان می‌خواستند هر آنچه را که لازمه نشان دادن خودکفایی در صنعت مس بود را به نمایش بگذارند و الحق و الانصاف هم در این زمینه موفق شدند. رهبری در سخنرانیشان در جمع کارکنان مس کرمان هم به این موضوع اشاره کردند و این خودکفایی را مدیون تلاش بی‌وقفه کارگران و مدیران و مهندسان دانستند.» ‌

رهبری در سخنرانیشان در جمع کارکنان مجتمع مس سرچشمه این خودکفایی را مدیون تلاش بی‌وقفه کارگران و مدیران و مهندسان دانستند.

ریزبینی و نکته سنجی رهبر انقلاب در طول این بازدید برای همه ما مهم بود و تبدیل به یک الگو و سرمشق شد. این جمله را عبدالرضا کرمی‌نژاد می‌گوید و ادامه می‌دهد: «در آن سفر من در تمام لحظات همراه رهبری بودم و ریز بینی و نکته سنجی ایشان برای من و همه مسئولان جالب توجه بود. یادم می‌آید وقتی از سالن سخنرانی به سمت مکان برگزاری نمازجماعت می‌رفتیم حضرت آقا در طول راه پیمایی این مسیر 30 متری در جمع مدیران گفتند وقتی وارد مجتمع مس کرمان شدم جمله‌ای را روی تابلو دیدم که نوشته شد خاک را به عمل کیمیا کنیم. اینکه خدا توفیق چنین کاری را به شما داده است جای شکر و تشکر دارد اما در کنار این شعار زیبایتان از توجه به محیط زیست شهرک هم غافل نشوید.» او اضافه می‌کند: «از‌‌ همان زمان مسئولان شهرک صنعتی مس این جمله را نصب العین خود قرار دادند و حالا اگر رهبری بخواهند بار دیگر به این مجتمع سفر کنند و بازدید داشته باشند حتما متوجه تغییراتی که به واسطه توجه و عمل به این توصیه اتفاق افتاده است می‌شوند.»

وقتی از مسئول ستاد هماهنگی سفر رهبری به مس کرمان می‌خواهیم در یک جمله مهم‌ترین فایده این بازدید را عنوان کند. به گفتن همین جمله بسنده می‌کند و ادامه می‌دهد: «همه مسئولان می‌دانند که کار کردن در صنعت مس کار راحتی نیست و با سختی‌های بسیاری همراه است. تعداد بالایی از این کارکنان اهل کرمان نیستند اما به واسطه تخصصشان مجبورند دور از خانواده ودر قسمت‌های مختلف مشغول به کار شوند. در آن شرایط هیچ چیز مثل آن بازدید در اوایل سال 84 نمی‌توانست روحیه کارکنان را مضاعف و انگیزه آن‌ها را برای کار کردن بیشتر و بیشتر کند.»

ناصرالدین ناصح‌زاده، معاون توسعه مس منطقه کرمان
ناصرالدین ناصح‌زاده، معاون توسعه مس منطقه کرمان

ناصرالدین ناصح‌زاده ، معاون توسعه مس منطقه کرمان

در آن سال‌ها «ناصرالدین ناصح‌زاده» مدیر امور اجتماعی و روابط عمومی شرکت ملی صنایع مس بود و بارسنگین هماهنگی برنامه‌ها و نشان دادن آنچه که این صنعت در طول سال‌ها زحمت به آن رسیده بود بر عهده او و تیم روابط عمومی بود. ناصح‌زاده می‌گوید: «ما در آن سال‌ها به پیشرفت‌های بسیاری در صنعت مس رسیده بودیم، طوری که ظرفیت تولیدمان به مرز 200 هزار تن رسیده بود و این موضوع برای ما به منزله یک موفقیت بود و اینکه قرار بود رهبر انقلاب از این موفقیت‌ها و کامیابی‌های صنعتی بازدید کنند برای همه ما خوشایند بود. در آن سال‌ها بسیاری از ظرفیت‌های بالقوه ما بالفعل شده بود وما درنهایت پیشرفت توسعه های فاز یک شرکت مس قرار داشتیم، پیشرفت‌هایی که ثمره یک دهه تلاش بی‌وقفه بیش از صد‌ها نفر از کارکنان صنعت مس بود. رهبری هم در بازدیدشان از صنعت مس ومجتمع مس سرچشمه این پیشرفت را مورد تحسین خود قرار دادند.» ناصح‌زاده ادامه می‌دهد: «آن سال همزمان با بازدید رهبری به موفقیت های بزرگی دست یافته بودیم، از یک طرف با راه اندازی و بهره برداری از فاز یک توسعه تغلیظ مس سرچشمه و معدن و تغلیظ میدوک نزدیک به 300 هزار تن به ظرفیت تولید کنسانتره مس شرکت افزوده شده بود و از طرف دیگر با راه اندازی و بهره برداری از ذوب خاتون آباد، 80 هزار تن به ظرفیت تولید آند شرکت اضافه شده بود و در مجموع این توسعه ها ظرفیت تولید کاتد را به 200 هزارتن، که هدف فاز یک توسعه های شرکت بود، رساند.

از آن بازدید بیادماندنی بیش از یک دهه می‌گذرد و ناصح‌زاده یکی از آروز‌هایش را سفر دوباره رهبری به مجتمع مس سرچشمه می‌داند.

لازم به ذکر است در همان زمان و مقارن با حضور مقام معظم رهبری نمایشگاه معدن و صنایع معدنی نیز توسط ایشان افتتاح و برگزار گردید. از آن بازدید بیادماندنی بیش از یک دهه می‌گذرد و ناصح‌زاده یکی از آروز‌هایش را سفر دوباره رهبری به مجتمع مس سرچشمه می‌داند و معتقد است که همه جوره آماده پذیرایی و ارائه پیشرفت‌های جدید صنعت مس هستیم. « او می‌گوید: ما در این سال‌ها اگرچه از نظر افزایش ظرفیت تولید کاتد پیشرفت چشمگیری نداشتیم اما همه هم و غممان در توسعه ملزومات و زیر بناهای افزایش ظرفیت تولید و بر اساس اصول اقتصاد مقاومتی بوده است. ازجمله تلاشهای به ثمر رسیده در این مدت راه اندازی و بهره برداری از فاز دوم توسعه تغلیظ و نیز فاز یک پالایشگاه خاتون آباد در سال 94 بوده است. اگر مقام معظم رهبری بار دیگر عزم سفر به منطقه و بازدید از صنعت مس را بنمایند، حرف‌های بسیاری برای گفتن و مطالب بسیاری برای ارائه داریم و می‌توان گفت در توسعه صنعت مس سربلند هستیم.»

18 اردیبهشت سالروز دیدار رهبر معظم انقلاب از مجتمع مس سرچشمه
18 اردیبهشت سالروز دیدار رهبر معظم انقلاب از مجتمع مس سرچشمه

بعضی از جملات آنقدر تاثیرگذار است که می‌تواند انقلابی را در وجود فردی ایجاد کند. ناصح‌زاده بعضی از جملات رهبری در سخنرانی‌اش را از آن دست جملات می‌داند و می‌گوید: «ایشان در سخنرانی جملات ارزنده‌ای را بیان کردند اما چند جمله از این سخنرانی روی من تاثیر بسیاری برجای گذاشت و مطمئن هستم که دایره تاثیرگذاری این جمله خیلی بیشتر از یک نفر بود. ایشان گفتند افرادی که در شهر سرچشمه زندگى مى‌کنند مخاطب این پیام و بیان الهى هستند که «رحم‌اللَّه امرء اعمل عملا فاتقنه»؛ رحمت خدا شامل حال کسانى است که کارى را انجام مى‌دهند و آن را با اتقان، درست و کامل به سامان مى‌رسانند؛ نیمه‌کاره‌‌ رها نمى‌کنند و سهل‌انگارى در آن به خرج نمى‌دهند. این جملات بسیار تاثیرگذار بود و بارقه امید را در دل بسیاری از کارگرانی که شاید از کار سخت در معادن خسته شده بودند به وجود آورد.»

منبع : مجله آنلاین عصر مس

دیدگاهتان را بنویسید