خوشنویسی،مشبک مس” از تلفیق هنر تجسمی و صنایع دستی به وجود می آید . 

ابداع مشبک و مس توسط هنرمند خوشنویس سبزواری 

نمی توان به صراحت گفت که در میان هنرهایی که در حوزه صنایع دستی جای گرفته اند کدامیک از دیگری زیباتر و چشم نوازتراند زیرا هر کدام در ذات خود تحسین برانگیز، خارق العاده و منحصر به فرد تلقی می شوند. حال اگر هنرمندی با تکیه بر استعداد و خلاقیت خود تلفیقی از چند هنر گوناگون را کنار هم بیاورد، بدون شک اثری که خلق خواهد شد از معنا، مفهوم و ظرافت بیشتری برخوردار است…

ابداع مشبک و مس توسط هنرمند خوشنویس سبزواری
ابداع مشبک و مس توسط هنرمند خوشنویس سبزواری

مد گلرخ یکی از این دسته هنرمندان است که در شهر سبزوار، با تلفیق دو هنر معرق و خوشنویسی دست به ابداع سبکی ویژه خود زده و آثاری چشم نواز و منحصر به فرد را پدیده آورده است. وی تا کنون با بهره مندی از تجربه، علاقه و استعداد ذاتی خود موفق شده آثارش را در قالب برپایی نمایشگاه هایی از جمله نمایشگاه انفرادی سال 83 در فرهنگسرای هنر(ارسباران) تهران، نمایشگاه انفرادی سال 89 در دانشگاه فردوسی مشهد، شرکت در نمایشگاه گروهی گالری ایدیل استانبول ترکیه و… به نمایش بگذارد.

از معرق تا ترکیب خوشنویسی و مشبک مس

همزمان در فعالیت های آموزشی در دانشگاه که معطوف به اکران فیلم، تاتر، نقد هنری و… بود کار معرق را بیشتر با مس و فلز انجام می دادم اما دنبال این بودم که هنری را ابداع کنم که دستاورد خودم باشد، برای همین منظور سعی کردم با ترکیب هنر خوشنویسی و معرق بر روی صفحات مسی و فلزی نوع جدیدی از هنر را به وجود بیاورم.

با ترکیب هنر خوشنویسی و معرق بر روی صفحات مسی و فلزی نوع جدیدی از هنر را به وجود آوردم.

با اینکه اساس این هنر برگرفته از همان معرق کاری به شیوه قدیم است اما تفاوت های بسیاری با آن دارد که در حین تولید اثر مشهود است. در واقع هنوز نام خاصی برای این هنر تعریف نشده اما “خوشنویسی،مشبک مس” بیشتر به سبک کار نزدیک است که از تلفیق هنر تجسمی و صنایع دستی به وجود می آید. این روش یعنی تلفیق این دو هنر با یکدیگر روش ابداعی من است و می توانم بگویم که در ایران نمی توان نمونه ای را از آن دید. البته این به آن معنی نیست که دیگران نمی توانند روی این هنر کار کنند بلکه شاید نخواسته و یا دنبال آن نرفته اند…

دنبال این بودم که صاحب هنر خودم باشم

همانطور که گفتم در ابتدای کار به همان سبک و سیاق مشخص که درهنر معرق کاری وجود دارد آثاری را تولید می کردم اما رفته رفته پی بردم که هنرمند باید با تکیه بر ذهن و خلاقیت خود، خالق آثارش باشد، این شد که با تمام سختی هایی که در کار هنری جدیدم بود سعی کردم ناامید نشوم. از سال 86 از خط دیگران در خصوص بکارگیری خوشنویسی روی کارها استفاده نکردم و تمام آثار با ترکیب خط خودم با معرق برروی فلزات به خصوص مس، تولید شدند. اولین تابلویی که را به همین روش کار کردم سوره حمد استاد کابلی به روش شکسته نستعلیق بود که در نوع خودش خیلی کار سختی بود و بعد از آن تابلوی خط ثلث و…

ابداع مشبک و مس توسط هنرمند خوشنویس سبزواری
ابداع مشبک و مس توسط هنرمند خوشنویس سبزواری

همیشه با خودم میگفتم که کار من باید شاخص و نوباشد. قبل از آن صاحب هنر نبودم بلکه کار تولیدی انجام می دادم تا اینکه به این روش در خلق هنر جدید رسیدم و خوشبختانه در آن موفق هستم.

خوشنویسی،مشبک مس” از تلفیق هنر تجسمی و صنایع دستی به وجود می آید . 

هنرمند نان دلش را می خورد

مراحل تولید و خلق یک اثر با اینکه با سختی و رنج همراه است اما در نهایت لذت دارد خصوصا اگر اثری که ساخته شده توجه و رضایت مخاطب را نیز به دنبال داشته باشد. ممکن است نسبت به وقت و هزینه ای که در کار صرف می شود تابلوها با قیمت های بالا به فروش نرسد اما من هم مثل خیلی دیگر از هنرمندان نان دلم را می خورم. هیچ هنرمندی از پول و از صرفه اقصادی که یک اثر می تواند برایش به دنبال آورد بدش نمی آید اما واقعیت این است که به نسبت تلاشی که هنرمند در طی روزها و هفته ها دارد تا اثری را خلق کند در نهایت ارزش کار به لحاظ معنوی و مادی مورد توجه قرار نمی گیرد. البته مردم خیلی بیشتر از مسئولان قدر هنر را می دانند….

در این مقطع زمانی به هیچ وجه نمی توان گفت که رابطه هنرمندان سبزواری در رشته ها و شاخه های گوناگون هنری با یکدیگر خوب و صمیمی است زیرا نه تنها هنرمندان واقعی را نمی شناسند بلکه بعضی به واسطه استعداد و هنری که دارند دوست دارند از بالا به بقیه نگاه کنند. این تفاخر و غروری که در میان برخی از هنرمندان دیده می شود باعث شده که هم آن ها دیگران را قبول نداشته باشند و هم برعکس..

دیدگاهتان را بنویسید